Elitizmus

Néhány napja balinokat hajkurásztam az egyik Duna-holtágban, jött is néhány, kis uborka méret mindegyik. Mindenesetre jót szórakoztam, egészen addig, amíg meg nem jelent két helyi arc: magas ürgék, fenekező bottal, diszpis vödörrel, Shell feliratú baseball sapkában, talpig terepszínben; magyarul két igazi magyar pontyhorgász. Egy darabig bírtak emberi lény módjára viselkedni, beetettek büdös kukoricával, behajigálták az etetőkosarakat, leültek a sárga vödörre és beszélgetni kezdtek.
Fél füllel hallom ám, hogy rólam beszélnek. Sokat nem értettem belőle, csak foszlányokat, kezdve a "Mit játssza meg ez magát!" dörmögéstől a "Legyezni csak pisztrángra lehet..." című megdönthetetlen tételig. Gondolom, mindenkivel előfordult már hasonló eset, a legtöbb legyes ilyenkor úgy tesz, mintha süket lenne, talán ez a legjobb megoldás. Addig a délutánig én is mindig így tettem, ám mivel a balinok a zörgésre odébbálltak, gondoltam egy merészet és megszólítottam a két hobót.
Közel egy órát beszélgettünk, többek között a legyezésről, az eszmecsere végén kézfogással váltunk el, s biztos voltam benne, hogy újdonsült barátaim nem fognak többé gúnyolódni, ha műlegyes horgászt látnak. Természetesen nem azért, mert valódi népnevelő lennék, sokkal inkább a barátságos, közeledő hangnem miatt. A két pasast ücsörgő pecás mivolta ellenére kifejezetten érdekelte a legyezés - nem megjátszott érdeklődés volt, kölcsönösen élveztük a társalgást -, s rákérdeztem: valóban nagyképűnek tartják a legyeseket? Kiderült - ami sejthető volt -, hogy sokkal ugyan nem találkoztak, de azok egyfajta távolságot tartottak a többi pecástól.


Nyilván általánosítani nem lehet, mégis, szerintem igazuk volt. Mutatja ezt kicsit a MŰHOSZ megalakulása is, soha semelyik módszer művelőinek nem jutott eszébe újabb szövetségeket alapítani (persze ennek is megvan az oka). Mégis, mi legyesek valóban szeparálódunk a többi horgásztól? Van a viselkedésünkben bizonyos távolságtartás? Magamon nem veszem észre ennek a jeleit, szívesen közeledek másokhoz a parton, inkább a virtuális életben vagyok visszahúzódóbb, míg blogtársam, McFly sokkal inkább nevezhető "elitistának". Hogy gondolja ő a dolgokat?
"Nem tartom magam többnek, mert legyes vagyok, nem tartom többre a legyes társadalmat a többi módszer művelőinél, magát a műlegyezést és a műlegyes életstílust tartom többre mindennél." - mondta nekem egyszer, s bizonyos szempontból egyetértek vele, bár alapjaiban más a véleményünk a dologról. Ami persze nem baj. Mégis, őszintébbnek tartom ezt a kijelentést, mint a százezres ruhákkal és felszereléssel kitűnni akaró arcokat, az álműlegyes blogokat létrehozó, vertikális legyezést tanító kóklereket, vagy a pergetve fogott, majd a fénykép kedvéért a csukát műlegyes botra akasztó csalókat.
Egy kis elitizmustól egyébként sem lesz senkinek semmi baja...

Megjegyzések

  1. Biztosan van egyfajta különállás is, de a távolságtartásnak én egyszerű technikai okát is látok. A cserkelő horgászat (most a legyezéstől elvonatkoztatva, úgy általában) nem társasjáték, egyedül csinálod. Namost ha van egy fura muki, aki ott bóklászik a vízben, vagy sunnyog a rekettyésben, akkor a parton egymás mellett ülő sárgavégűsök öntudatlanul is a "mi" és "az a másik" kategóriákban kezdenek gondolkodni, és mindenféléket pusmognak egymás közt. Ez sztem nem bántás, egyszerűen a furcsaságnak, másféleségnek szóló természetes emberi reakció.
    Ha nyilvánvalóan rólam (vagy a legyezésről) beszélnek, és a a helyzet úgy hozza, akkor néha én is reagálok, vagy 1-2 szó, vagy hosszabb társalgás erejéig, ilyenkor általában kiderül, hogy én is meg ők is emberből vannak (jé, milyen érdekes .
    Sztem egyébként egy ilyen szórvány társaság, mint a legyesek mindig is csodabogárnak fog számítani az etetőkosár-csemkuk-diszpe rzites vödör mainstream-hez képest.

    Benyus

    VálaszTörlés
  2. Benyus, kis adalék, hogy nem a legyesek s...éből süt a Nap: ma jöttünk haza Boszniából (beszámoló köv. hamarosan), és a fejlett nyugati (angol, osztrák, francia) egy (azaz 1) volt hajlandó visszaköszönni, a többi simán elfordult. Erre mit lehet mondani?
    Az egyik osztrák ürgének nem volt merítője, akasztott egy szép sebest (elvitte a nagy C&R horgász persze), elkérte Domyét, mikor megszákolta, köszönés, kimosás nélkül ODADOBTA MELLÉ.
    Lehet elitizálni, de az sosem jelenti a kultúra meglétét.

    VálaszTörlés
  3. Egyszer Ausztriában repültünk siklóernyővel. Leszállás után az egyik "habszburg buzinak" eltűnt a magasságmérője. Megvádoltak minket, hogy elloptuk és jöttek turkálni a cuccaink között. Pofont nem kaptak. Kisvártatva meg lett a drága műszer. A srác elfelejtette, hogy már elcsomagolta. Nem kért bocsánatot. Még szégyenérzete sem volt. Simán lelépett.
    Horgászataim alkalmával nem igazán társalgok már. Ha közeledni látok valakit szépen félgőzre kapcsolok és tartom a 100 métert. :-) Kár, hogy nem tud a kajak lemerülni, mert akkor néha csak felnéznék periszkóppal, hogy mozognak-e a parti spórik drótkarikái. :-O Sajnos a mai magyar horgászok között igen gyakran látunk taplókat. Néha nagyon csúnyán belerondítanak a fílingbe. Néha megtréfálom őket. Ha szarrá fogom magam mindig azt mondom nekik, hogy nem fogtam semmit. Ha eredménytelen a peca közlöm velük, hogy ilyen sok halat még sosem fogtam. :-O Éljenek a daraszobrászok!

    VálaszTörlés
  4. Ha már az elitizmus szóba jött...Ezen gondolkodtatok már? Ez tényleg a 4. dimenzió lenne. Szó szerint szétrúgnátok a határokat:
    http://www.youtube.com/watch?v=ozK-EBcWWSc

    VálaszTörlés
  5. http://www.nativewatercraft.com/boat.cfm?id=4
    Megy árral szemben is és nincs többé bokor, meg fa, meg gaz. MINDENHOVÁ elvisz. Nem kér enni és ha vigyázol rá örök társ.

    VálaszTörlés
  6. http://www.nativewatercraft.com/boat.cfm?id=8
    Akár ketten is összedobhatjátok rá a lét.

    VálaszTörlés
  7. http://www.youtube.com/watch?v=nYLN1iZBZJM&feature=related
    Fertőzök ám, de hamar!

    VálaszTörlés
  8. Jók ezek a kajakok, csak sajna legyezéshez nem az igaziak. Vannak, akik ebből nyomják, én egyszer próbáltam a Pécsi-tavon, a dobás energiájából és hosszából adódóan billeg, forog, stb. Pedig nagyon szimpatikus kis jószágok.
    Mi inkább a pontoon boat-okat vagy a belly boat-okat (hascsónak) használjuk, ilyen van nekem is.

    VálaszTörlés
  9. Igen, az egyetlen hátrány a forgás, elmozdulás, ami szeles napokon bosszantó tud lenni, főleg kisebb csatornákban, bár az is igaz, hogy most már szinte mindenre kitaláltak az amcsik valami hülye ketyerét, ami segít az ilyen dolgokat kivédeni. Én sem szeretem pl.az élő Dráván csorogva szórni a vizet, mert rengeteg a bosszantó tényező, de összességében véve, ha az ember hozzászokik a szivarhoz rengeteget tud befolyásolni a mozgásán. Én sem kajakban születtem és éppen ezért sokszor ugrok belőle ki a partra, mert onnan érzem igazán jó "mókának" a horgászatot. És éppen ez benne a jó. A legtutibb helyekre belépő a hajó. Csak egy eszköz, mint pl. a horgászbot. Jó kiszállni belőle és még jobb visszaülni bele! :-O Lehet Te is kicsit úgy vagy vele, mint én a legyezéssel. :-) Kényesen ügyelek, hogy tartsam a távolságot, mert tudom, hogy elsőre nyakig beleesnék. :-) Ezért tudatosan soha nem próbáltam és mindig kerültem.

    VálaszTörlés
  10. Tuti, hogy beleesnék (legalábbis a vízbe tuti), de itt igazán a pergetés és a legyezés közti különbség az oka, hogy kevesen használják. A legyes dobásokhoz, főleg a nagyobbakhoz baromi sok energia kell. Ez nem azt jelenti, hogy nehéz, hanem azt, hogy a megfelelő zsinórhossz kidobása lényegesen hosszabb idő alatt, nagyobb mozgással történik, mint a pergetésnél. Persze vannak gyorsabb,egyszerűbb dobások is, de hagyományos legyes bottal ennek határai vannak. Balinozásnál (ami ugye igazi kajakos-vízben ülős peca) például viszonylag nagy távolságokat dobunk, és amíg kifekszik a 20 méter zsinór, a kajak megállás nélkül billeg és forog.
    Mondom, ez csak az én véleményem, egyszer próbáltam, biztos meg lehet szokni, vagy én vagyok a béna. Ez az utóbbi a legvalószínűbb. :)

    VálaszTörlés
  11. "az álműlegyes blogokat létrehozó, vertikális legyezést tanító kóklereket"

    Ez még mindig nagy nyilvánoság előtti rágalmazás, hisz valótlant állítasz és rossz híremet kelted. (Ez akkor sem mentség, ha adott szakterületen tudással nem rendelkezel.) Másrészt megtévesztesz ezzel embereket, hisz tényként álítasz valótlan dolgokat.
    Ez ellentétes a műlegyes etikával, a más horgászmódszerek tiszteletével.

    Messze vagy még az elittől.

    Üdvözlettel: a vertikális rezegtető.

    Ui.
    Kókler = csaló
    Az én olvasatamban csalónak azt nevezzük, aki valótlan állításokkal megtéveszt másokat.
    Érdemes átgondolni és javítani a hibás szöveget.
    Szerintem ez az első lépés egy etikusabb elit felé.

    VálaszTörlés
  12. Jani, ha ez te vagy (mert nem írtad oda a neved):
    egyszer már írtál bejegyzést erről az irományról, akkor is jót vitatkoztunk. Újra nem fogok. Ez a véleményem (azaz Tenka véleménye, ezt még ő írta, és - igen! - ő az, aki miattad hagyta abba a blogírást), nem fogom törölni. Sőt! Igazából azt csinálsz, amit akarsz, nevezheted rágalmazásnak is (persze nem az, de úgysem fogod megérteni), fejen is állhatsz, az sem érdekel. Rég túltettem magam azon, hogy felhúzzam magam rajtad, számomra nem létezel. Ennyi a helyzet.

    VálaszTörlés
  13. Ja, még valami: a kókler nem csalót jelent. Ugyanúgy nem vagy tisztában a szó jelentésével, mint sok más hasonló kifejezéssel (pl. műlegyezés, tenkara, stb). Kókler: hozzá nem értő ember. Pontosan fedi azt, ami vagy.

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése