Egy korai újévi fogadalom

Kölyökkorom nagy szerelme a folyóvíz.
Nem is hinné az ember, mennyire lehet szeretni egy elérhetetlen álmot. A legközelebbi folyó (Mohács, Duna) éppen elég nagy távolságra van tőlünk ahhoz, hogy gyerek- és ifihorgászként elérhetetlen legyen számomra. Nagyon ritkán jutottam el a partjára, a Drávát is felnőtt fejjel láttam először, lenyűgözött az a hihetetlen erő, az a zabolátlan, megállíthatatlan karakter, ami jellemezte. Fekete István írt hasonló érzésről, mintha ezeknek a nagy magyar folyóknak a partján mindig szerelmes lenne valamibe. Pontosan ugyanezt érzem én is. 


Mikor megszereztem a jogosítványom, s megvettem az első autóm (természetesen egy Zsigulit), szinte első dolgom volt, hogy meglátogassam a mohácsi Dunát. Hetekig, hónapokig jártam a partját, a kövezéseket, a homokpadokat, sikertelenül. Nem volt mesterem, "gájdom", helyismerettel rendelkező barátom, de hihetetlenül kitartó voltam, ám a lelkesedés alábbhagyott, s végül a katonaság teljesen lezárta ezt a korszakot. 
Nem szerettem kevésbé a folyóvizeket, egyszerűen rájöttem, hogy nem az én világom. A régi horgászújságok, kalendáriumok sokat bújt cikkei átverésnek tűntek, egy mesékkel teli világnak, ahol Dr. Hunyady Attila és Ferenczi Dénes minden dobásra balint, süllőt és domolykót zsákmányol, és pillanatok alatt telefogják a csónakot hallal. 

Közben az állóvizek partján megtanultam nyitott szemmel járni, beköszöntött az UL pergetés, majd a műlegyezés korszaka. Sikerült kiismerni ezeket a vizeket, mégis, mindig tudtak valami újat nyújtani. 
Számomra a tavak, holtágak olyanok, mint egy barna hajú, barnászöld szemű, kényelmes leányzó. Mosolyogva elnyújtózik a díványon, kiszámítható, ha tudod, hogy kell hozzá szólni, hogyan kell becézni, mindenfajta kényeztetést megkapsz tőle. Nem fukarkodik a bájaival, s ha jókedvében találod, életre szóló élményeket nyújt.
A folyóvíz ellenben más. Szőke, szikrázóan csillogó zöld szemekkel, karcsú, izgő-mozgó teremtés. Hangulata pillanatok alatt változik, egyszer simogatóan adakozó, máskor dühösen hallgat, vagy neked ront és akkor vége a világnak. Nagyon, de nagyon nehezen nyílik meg, és ha egyszer megleled a szívéhez vezető utat, akkor sem tudhatod, mikor sértődik meg újra.
Eddig hűséges voltam az én barna hajú szépségeimhez, de jövőre bevállalom a hisztis szőkéket. Meglátjuk, mi sül ki belőle. Elhatároztam, hogy nem váltom ki a helyi vizekre és nagy szerelmeimre (Pécsi tó, Balaton) a területi engedélyt. Lesz, ami lesz, egy újabb évet szánok arra, hogy megzabolázzam a rohanó habokat. 
Hogy mi sül ki belőle? Jövő télen meglátjuk.


Végezetül egy aktuális hír: a ma délelőtt 11-kor tartott díjkiosztón odaítéltetett a 2011 Év horgászblogja díj. A képzeletbeli serleget meglepő módon egy baglyokkal foglalkozó blog kapta, az Atyafi peca. Ha valaki rendszeresen olvassa a bejegyzéseket, nem lepődik meg ezen, ha esetleg eddig lemaradt volna róla, tessék azonnal pótolni őket. 
Szívből jövő gratuláció a győztesnek!

Megjegyzések

  1. Azért ne csald meg a Balatont teljesen, bár a folyóvizek zabolázatlansága engem is nagyon vonz, de a Balaton a kretének ellenére is örök szerelem marad! A Pécsi tavon egy hetet már horgásztam és visszavágyom oda is! Orfű nagy kedvencem, ahogy a környék is!

    VálaszTörlés
  2. A Balatonon merre szoktál horgászni? Legyezni is szoktál a Balatonon?

    VálaszTörlés
  3. Őrült jó hasonlatok!
    Gyengéim a szőkék, rajongom a barnákért, a feketéktől elolvadok, a vörösökkel mindíg bajban vagyok...horgászni meg mindenféle VAD vizen szeretek, mindíg csábit az ismeretlen.

    Gondolat áradatokat indított bennem ez a kis bejegyzés. Volt egyszer egy álmom (álomképem), nem olyan Király Luter Mártonos, hanem vizeserdős patakostavas pisztrángos.
    Megcsinálom róla a photoshopos képi montázst, írok hozzá keveset ...húúú nagyon élvezni fogom

    VálaszTörlés
  4. Steve: Szántód, Lelle, Boglár. Nagyjából ennyi. Igen, legyezni is, de ahhoz tényleg kajak kéne. Bellyből egyszer próbáltam, egyszerűen túl lassú a nagy nyílt vízhez, vízben állva többször, csukákat fogtam csak, meg szép bodrikat. Bizony, a Balaton az egyedi és egyetlen, nem tudnék lemondani róla.


    Pupa: tudom, miről beszélsz. Ugyanilyen álomkép lebeg előttem, állandóan, ébren is. Ha lesz időm, begépelek egy Hemingway írást, tetszeni fog. :)

    VálaszTörlés
  5. Tetszik! Jó hasonlatok.
    Bár színkódokban nekem pont fordított a helyzet: a barna a temperamentumos, a szőke pedig a kiszámítható. A Dunánál a barna-zöld színekre asszociálok, a Balatonnál meg a kék-sárgára.
    Éljen a Duna! Dögös folyó.

    VálaszTörlés
  6. Szerencsémre itt nőhettem fel a Duna partján, ezért örömmel olvasom, ha valaki isteníti. Ha megnézem a naplóimat, bizony elég szeszélyes, pláne mostanában, amikor bemondják, hogy két nap múlva eső lesz, és már erre áradni kezd. :( De ezzel együtt nem igen kívánkozom el a partjáról.
    Dr. Hunyady és Ferenczy írásait, bármennyire is kifigurázzák őket, olvasni kell, mert legalább a helyekről tudomást szerez az ember, a többit már csak a szerencse és egy kis hozzáértés irányítja. Gondold csak el, nekem milyen rossz, elolvasok egy cikket a 40-es, 50-es évekből, utána nagy vehemenciával lemegyek, eddig idealizmus, majd a parton jövök rá, közben eltelt 60-70 év. Ez meg a realizmus. De mondom, nem cserélnék senkivel. Még a csónakom is vizen van, szeretnék elmenni egy havas pecára is vele.

    March Levente

    VálaszTörlés
  7. Jó írás.
    Duna: Zöld-Barna
    Dráva: Acélkék-Zöld
    Balaton: Zöld-kék
    Mindegyikük unikum a maga nemében. Sajnos az emberi ostobaság cseszte el őket. A Dráva még tartja magát. Reméljük így is marad. Persze majd én bevasalom rajtad az ígéreteidet! :-)

    VálaszTörlés
  8. Remélem is, kell valaki, aki igazgatja az utam a folyók megzabolázásában (milyen nagyképű, emberi szó; hogy lehetne egy folyót megzabolázni??).

    Levi: nem is tudtam, hogy kifigurázzák őket, Dr. H.A. gyerekkoromban hatalmas példakép volt, némelyik írását mai napig kívülről fújom. Nyilván egy élet pozitív tapasztalatait és szép emlékeit sűrítették bele 50-100 elbeszélésbe, holott könyveket lehetne megtölteni a horgászélményeikkel. Balga kölyökként azt hittem, a Dunán kolbászból van a kerítés, ami lehet, hogy igaz (volt), ha az ember ismeri a vizet. Például a Dráváról is csak rosszat hallottam, egészen addig, amíg Atyafi el nem kezdett idegesíteni a papírhalaival. :D
    Ahányszor lementem a vízre, mindig azt hallottam a helyiektől, hogy most magas, alacsony, hideg van, meleg van, egy idő után feladtam süllőző és csukázó ambícióimat és keszegeztem. Feederrel, spiccbottal, boloval - az eredmény nulla.
    Na de majd jövőre!

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése