Egy csukás nap

Kedvenc csukáim nem kényeztetnek el idén, igencsak szegényes a felhozatal, amit legyeim végére sikerült csalnom március óta. Próbáltam őket a Sión, egyesületi vizeinken, de ahol tavaly ősszel sikerült kilengetni néhány szép példányt, idén alig volt jelentkező a különféle bunnykra, diverekre, csukalegyekre. Nyár eleje óta bújom az Internetet, keresgélek újabb csukás vizeket a közelben, ahol végre szájon csókolhatnék egy nagyobb krokodilt. Kutatómunkámat siker koronáztam, a megyeszékhelytől nem messze ráleltem egy pofás kis vízre, ahol állítólag pompás csukaállomány lakik. Gyors telefon, a halőr biztatott, hogy "csak a hülye nem tud itt halat fogni", én pedig hittem neki - Istenem, hányszor estem már ebbe a csapdába! -, így pénteken meló után nekivágtam az ismeretlennek (irigy húzásnak tűnhet, de a víz hollétét és nevét nem fogom elárulni, legkedvesebb vizeinket rekordidő alatt nullázták le a pécsi kormorán pergetőhorgászok - lásd. Zaláta, Kadia, Hótedra, stb -, olyan precizitással, hogy békalencse is csak mutatóba maradt bennük - természetesen tisztelet a kivételnek).
A tó egyébként egyesületi víz, szigorúan állami jeggyel horgászható (nagyon helyes!), a csukákon kívül hatalmas pontyok, amúrok és harcsák lakják - erre hamarosan magam is rájöttem. Nagy örömömre senki sem pecázott a tavon, így egészen kivételes ambíciókkal vágtam neki a legyezésnek.
Másfél óra múlva az ambíciók kissé lelohadtak, ám ilyenkor az ember először kezdi a felszerelést és a legyeket nézni kritikus szemmel, utána a vizet kezdi szidni, s csak legvégül könyveli el magában, hogy nem tud horgászni. Motoszkált ugyan a fejemben, amit a halőr mondott, nevezetesen, hogy kis csuka nem nagyon van a vízben, de mivel lusta vagyok, még jó fél órát erőltettem az 5-8 centis bunnykat és divereket, annak ellenére, hogy semmi felszíni aktivitásra utaló jel nem látszott a közel negyven fokos hőségben.
Végül győzött a józan ész, feltettem egy hatalmas Roach Fly-t (a Piketrek arzenáljából), s megtáncoltattam egy bokor alatt, amire hatalmas ütés és betontuskó-szerű elnehezedés volt a válasz. A tuskó komótosan elindult, én pedig csak kapaszkodtam a botba, s imádkoztam, hogy a Benyus-féle hegesztés olyan szépen tartson ki, mint eddig tette.
Legyezve még nem akasztottam harcsát, de pergető koromból jól emlékszem arra, milyen érzés egy szebb bajszosba kapaszkodni, így majdnem biztos voltam abba, hogy ki a jelentkező. A hal azonban a bokor alatt kirázta a legyet a szájából, amit túlságosan nem bántam; a közelben talán öt négyzetméter vízfelület volt akadó nélkül, mindenhol bokor, tuskó, szálfa. Egészen feldobott a dolog, megdobáltam a bokor környékét, s kiszedtem egy gyönyörű, hármas csukát.


Ekkor már fülig ért a szám, bár a tó vége felé igazi dzsungelpecába váltott a dolog, a zoknim, a pólóm és a nadrágom tele volt bogánccsal s egyéb kellemes dolgokkal, a fejemen több volt a pókháló, mint a haj, de nem érdekelt: negyed óra múlva jött egy még nagyobb csuka, talán háromfeles lehetett. Aztán szünet, de dobáltam tovább reményteljesen, s bár a csuklóm kezdett bedurranni (gyakran beugrik egy-egy ínhüvelygyulladás). A Nap egyre lejjebb ment, végighorgásztam egy unalmasnak tűnő, egyenes, akadó nélküli partszakaszt (tapasztalataim szerint nyárestéken szeretnek a csukák ezekre a helyekre kiállni), jött is egy kettes körüli, fénykép, ment vissza. Közben megérkeztek Domyék, éppen időben, hogy megmentsenek a kiszáradástól, mert persze víz nem volt nálam. Bár siettek, horgászott egy kicsit, jókora sügérimitációval kiszedett egy gyönyörű hármas csukát, öröm-boldogság, közben megérkeztek az első éjszakai horgászok.


Domyék egy órát maradtak, aztán elindultak hazafelé, nekem egyszerűen nem volt kedvem menni, bár már erősen sötétedett, élt a víz szépen. Láttam egy-két agresszív rablást az egyik nádfal előtt, betáraztam egy chartreuse Jellybelly-t (szépen világított a félhomályban), meghúztam a nád előtt, orbitális rávágás, megkezdődött a tánc.
Jó húsz percig birkóztam a krokival (újabb ima a hegesztés miatt, sosem fogom megszokni), merítővel nem tudtam kivenni, grippel nyúltam a szájába, kézzel a hasa alá, úgy tudtam kivenni. Egy helyi srác rohant oda, az ő mérlegével mértük meg, 10 deka híján hat kiló. Szívlapáttal sem lehetett volna letörölni a vigyort a képemről, a srác közben gavallér módon felajánlotta, ha nem akarom elvinni, ő szívesen ellopja (!). Már nem emlékszem, mit válaszoltam neki, de hamar otthagyott...

Fény alig volt, és csak a Kodak PlaySport volt nálam, de le kellett fényképeznem, persze a képek vaku nélkül szörnyűek lettek, de sebaj: ezt az estét sosem fogom elfelejteni. A gyönyörű csuka visszakerült a nádfal mellé, az őt megillető helyre, én pedig boldogan, a szívemben végtelen nyugalommal indultam haza.

Megjegyzések

  1. Irigyellek ezért a kalandért. Nincs nagyobb móka, mint ismeretlen vizeket vallatni. Csukát már nem viszek haza. Mindig megesik rajtuk a szívem. Nem tudom miért, de valahogy olyan szívszorító számomra a tekintetük és a csuka szerintem mindig mosolyog. A blogomon csináltam egy kis baranyai áttekintést a "patakokról", de már én sem jelölöm meg a pontos helyeket, mert tényleg ezek a férgek lenulláznak mindent. Egyébként fél órája jöttem haza egy kis villám pecából. Szerettem volna, ha az asszony kifogja élete első domiját egy közeli patakból. Még fényképezőt is vittem és olyan helyre mentünk, ahol tuti az 5 dobásból az 5 domolykó. :-O Sajnos a parton állva sírni tudtam volna, mert a víz pirosas és büdös volt a halak pedig lehúzódtak róla. Valhol felhúztak egy zsilipet, vagy éppen csak egy vastag csövet dobtak a patakba. Undorító.

    VálaszTörlés
  2. Ja, olvastam a "vigyorgó papucs"-ról, a legtalálóbb kifejezés, amit eddig hallottam. :)
    Abszolút nem vagyok irigy, de eljutottunk odáig, hogy tényleg nem szabad kiadni vizekről infot. Ott van az említett zalátai Dráva-holtág, Domyval és még egy sráccal ketten kezdtük felderíteni a vizet, igazi vadvíz, nagy csukákkal, elmondtuk egy-két embernek (pergető horgászoknak, ugye az ilyen ember sportszerű, tiszteli a halat, stb.). Egy év alatt lenullázták a vizet, egy idő után BUSÁZNI jártak le az ultramodern pergetőcumókkal. Hernyó az összes.
    A vízszennyezés is jó téma, én például azért járok olyan ritkán a Baranya csatornára, mert (ahogy írtad egy bejegyzésedben) mindig tele van döggel teli zsákokkal. Ha horgászni megyek, azt pedig nem intenzív rókázással szeretném eltölteni.

    VálaszTörlés
  3. Én nagyon rendes gyerek vagyok, de tényleg. :-O
    Hol is fogtad azt a nagy csukát? :-O :-O
    Nem tudom szoktál-e Hosszúhetényen keresztül jönni. Egyszer beugorhatnál.
    Üdv

    VálaszTörlés
  4. Elhiszem. :)
    Szoktam, ha Pécsre megyek, általában arra megyek haza (régen volt egy szőlőnk a hetényi hegyen, imádom azt a vidéket). Beugrok, a csukát majd személyesen. :D

    VálaszTörlés
  5. Oké. 20 518 48 99
    Ormándi utca
    Visszatérve a Baranyára tényleg nagy kár érte... Varázslatos kis patak és igazi élmény lenne rajta horgászni. Lenne... Ha... Ha rendbe lenne téve, ha lenne gazdája, ha lenne rajta ellenőrzés és ha a seggfejek ..csán lennének rúgva. Szomorú dolog, de ez a magyar valóság. Mindenki a külföldit, az idegent dicsőíti, miközben itthon önként és dalolva szórjuk ki az ablakon a kincseinket. Kár ezért a mesés kis országért, ahol még a fákon is domi teremne. :-)

    VálaszTörlés
  6. OK, mentettem a számot.
    Kérdés: a hetényi új elkerülőúton, ahogy elhagyjuk Pécs felől a szarvasokat van egy földút balra és ott folyik egy nagyon szimpatikus kis patak. Van abban valami említésre méltó?

    VálaszTörlés
  7. NINCS! :-O
    A földúttal szemben lakom. 100 méternyire.

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése