Tenkara - legyezés japán módra

A címben említett módszer egy tradícionális, japán legyes stílus, valójában a műlegyezés egy leegyszerűsített változata. Speciális Tenkara botokkal végzik, orsó nélkül, a botnál kicsit hosszabb zsinórral, s egyedi Tenkara legyekkel. Leginkább kispatakos peca, de a legtöbb helyen alkalmazható, ahol meg tudjuk közelíteni a halat néhány méterre.


Négy éve vágtam bele a "tenkarázásba", megfogott a módszer egyszerűsége, egyedisége, ezen elhatározásomat soha nem bántam meg. Hónapokkal ezelőtt a legnagyobb magyar legyes oldalon, a CEEFF-en felvetődött a téma, többen azóta piszkálnak, hogy írjak egy cikket a témában, mint "a legrégebbi magyar tenkarás"...abban maradtunk, hogy a 2011-es év a Tenkara éve lesz, beszereztünk neki is egy botot, s minden egyebet, ami kell, neki is állunk tavasszal a legyezgetésnek, aztán év vége felé majd ő megírja a Nagy Művet, ebben úgyis verhetetlen. Közben persze itt is tudósítok majd a fejleményekről, jönnek a képek és a videók, lehet szörnyülködni.


Tenkara USA botok

Műlegyező módszer a Tenkara?
Igen, mindenképpen, mivel nem élőcsalival, műlegyekkel végezzük. Sokszor inkább tetszik művészetnek, mint horgászatnak (bár maga a műlegyezés is néha közelebb van a művészethez, mint a halfogáshoz). Hazájában, Japánban speciális fordított gallérú legyekkel űzik (kebari a nevük), én nem vagyok ennyire elvetemült, szégyenszemre öt darab ilyen műlegyem van, a többi hagyományos szárazlégy és nimfa.


Sakasa Kebari (fordított gallérú légy)

Mire horgászunk vele?
Próbáltam déli hegyi patakokon pisztrángra és pérre, szép eredménnyel, élmény volt a fél kiló körüli halak fárasztása, de leginkább hazai csatornákon és patakokon használtam, valamint belly-ből, nagyobb tavakon (pl. Pécsi tó) is eredményes volt. Domolykó, vörösszárnyú keszeg és bodorka volt az elsődleges célpont.

Miért a Tenkara?
Mert érdekes, egyedi, egyszerű, mégis változatos módszer.

Megjegyzések