Nanofíling

Mostanában egyre többet hallani a legújabb őrületről, a nanofil zsinórokról. Bizony, nem mono, hanem nano, s mivel ismeretségi körömben is egyre többet beszéltünk erről a csodáról, valamint a legyes fórumokon is felütötte fejét ez az őrület, gondoltam, foglalkozom kicsit a Berkley új termékével.


Nem sokkal azután, hogy először hallani lehetett róla, szert tettem egy tekercsre belőle, de horgászni alig horgásztam vele. Azonnal feltekertem a legkisebb pergetőorsómra, aztán - mivel a szabadidőm minden percét legyezéssel töltöttem - el is felejtettem az egészet. Aztán egy pár napos nyaralás alkalmával eszembe jutott, s magammal vittem fekete- és csapó sügérre dobálni. A tapasztalataim vegyesek voltak, aztán az orsó ismét felkerült a legmagasabb polcra, a mai napig ott porosodik szegény. 
Múlt héten egyik ismerősöm járt a Walterland-ben és hozott nekem egy újabb tekercs nanofilt; ezúttal "vastagabbat", 0.08-as, aminek - bármilyen hihetetlen - több, mint 4 kiló a szakítószilárdsága. A CEEFF-en folytatott diskurzus hatására úgy döntöttem, megpróbálom a legyes szemszögből nézni és tesztelgetni a dolgot, bár őszintén szólva nem igazán bíztam benne. A nano zsinórt kifejezetten UL pergetésre ajánlják, bár van az egyesületünkben olyan is, aki matchbotos pontyozáskor ilyen zsinórból köti az előkét. 
Elöljáróban megjegyezném, hogy a lent olvasható vélemény egyéni álláspont, nem kell mindenáron egyetérteni vele, talán csak én látom így a dolgokat. Mindenképpen oszd meg velünk, ha úgy gondolod, hülyeséget írtam, esetleg Neked más a véleményed erről az újításról.


A nanofil zsinór jó dolog, okos találmány. Nem monofil, de nem is fonott, valahol a kettő között van az igazság. Több száz darab nanométer méretű szálból készítik, ellentétben a fonottakkal, itt párhozamosan futnak ezek a szálak a fonott mag helyett. Ennek ellenére felépítése hasonló a fonott zsinórokéhoz, s ezzel együtt sajnos (vagy szerencsére) a legtöbb tulajdonsága is. Abszolút nyúlásmentes - azaz merev - zsinór, s bár a reklámok ragaszkodnak ahhoz, hogy (egy ún. "unifilament" eljárásnak köszönhetően) úgy néz ki és úgy kezelhető, mint a mono zsinór, ez nem igaz. Egész egyszerűen olyan, mint egy nagyon-nagyon vékony fonott zsinór. 
Elismerem, hogy könnyű pergetésnél jó választás a nano, de ha csak így horgásznék, akkor sem biztos, hogy azonnal beszereznék minden orsómra egy-egy tekerccsel. Van olyan jó, mint a mono vagy a fonott, egyszerűen fenomenális, mekkorát lehet dobni a legkisebb műcsalikkal is. Viszont műlegyező horgászathoz soha nem fogok ilyen zsinórt használni.


Hagyjuk ki azt, hogy merev és semmi rugalmassága nincs. Ez inkább egyéni megítélés kérdése, bár én elég hárplis vagyok erre a kérdésre, nem szívesen tépem ki mondjuk egy domi vagy egy pisztráng száját egy jól sikerült bevágással. Erre talán mentség, hogy a legyezőzsinór bőven nyúlik annyit, hogy ez ne történhessen meg, mindenesetre személy szerint mindig a rugalmasabb zsinórokat kedveltem inkább. 
Nagyobb hátrány viszont a színe. Hiába reklámozzák monofil kinézetűnek, olyan, mint egy darab cérna. Vagy egy hagyományos fonott. A legolcsóbb mono is láthatatlanabb, a fluorocarbon előkezsinórokról ne is beszéljünk. Van egy olyan érzésem, ha ezzel állnék neki domizni, balinozni, pérezni (főleg!), a halak kórusban röhögnének a próbálkozásaimon. 
Mégis, amin a legtöbbet bosszankodtam: a csomók szakítószilárdsága. Köss egy sima hurkot és próbáld eltépni. Semmi erőfeszítés nem kell hozzá. Ez egyébként szerintem nem a zsinór hibája, úgy vettem észre, hogy egy bizonyos vastagság (olyan 0.12-es alatt) a zsinórok halála némelyik csomó. Mezei Clinch-csomónál is szakadt többször. Az első tekercsnél azt hittem, kifogtam valami bóvli, leselejtezett zsinórt, de a múlt héten kapott egyednél is fellépett ez a betegség. Használj vastagabbat, mondanák az okosok, vagy köss fel mindent Uni-knottal, mert azzal nem szakad...de azzal az erővel tehetnék fel valami vékony fonottat is. Kösz, maradok a mono-nál.
Félreértés ne essék, ez valóban remek találmány! Egészen egyszerűen ezt most nem nekünk találták ki.

Megjegyzések

  1. Szép antropológiai feje van a faszinak... :-D
    " Mindenképpen oszd meg velünk, ha úgy gondolod, hülyeséget írtam, esetleg Neked más a véleményed erről az újításról."
    Hát én megosztom. Röviden gyűlölöm az újdonságokat és utálom azokat az embereket, akik fórumokon ilyen faszságok miatt tépik egymást. Sajnos éppen ezért én mindig az árral szemben mentem és általában az új maradt nálam utoljára. Majd talán akkor fogom kipróbálni, ha már nem lesz menő. :-O Alig egy hónapja kipróbáltam a Yo-Zuri 016-os Bass Arms nevezetű madzagját a birtokon. Monofil. Már szarrá volt nyúlva és tele volt sérüléssel. Kivittem a botot a kertbe, majd egy apró wobblert beleakasztottam az asszony ruhaszárítójába és lehúztam vagy 15 méter kanócot a dobról. Kezdetét vette a gigászi fárasztás... Az eredmény hihetetlen volt. 15 perces húzás, tépés, rángatás után sem tudtam eltépni. Igaz, hogy finom kis pálcám van, de már karikában nyögött a bot és recsegett ropogott minden, de ennek ellenére sem adta meg magát a zsinór. A féket olyan tartományokba állítottam, hogy élesben eszembe nem jutna ezt meglépni, de még így sem tudtam eltépni. Végül vízszintesen, lefogott dobbal sikerült elpattintanom, de még akkor is meglepődtem, hogy mekkora tartalék volt benne. Én már többször írtam, hogy nem szeretem a fonott zsinórokat, mert nem nyúlnak. Nincs meg az a ruganyos, tompa érzés fárasztások alatt, bár tudom, hogy ennek is sok hátulütője van. Én nem dőlök el ezektől a HIHETETLEN és meglepő számoktól, meg paraméterektől. Gondoljatok mindig arra, hogy Armstrong 1969-ben lépett egy kicsit és állítólag az emberiség egy hatalmasat ugrott ezáltal. Sajnos én ezt még most sem vettem észre. Felesleg belelépni a SEMMIBE. :-O
    Üdv!

    VálaszTörlés
  2. Ja és már a névtől is kiver a víz. Nano. Kb, mint az extrém. Ja. Nano. Nanotechnika. Meg Noni Juice. Nano Platinum golyóálló autó polír. Molekuláris szinten megszőtt zsinór. Egyenesen a NASA tesztelte. Sőt! 1 éve vettem magamnak egy párnát. Állítólag a NASA találta ki. Nano vánkos. Na menjünk mán a ...ába! :-o

    VálaszTörlés
  3. Én vettem anno nanopad-ot a kocsiba. Telefont kell rátenni, megtartja. Csak ha poros akkor nem, márpedig ez nálam nem ritka.
    2000 pénz vót. Megérte.

    VálaszTörlés
  4. Én tegnap vettem olyat a Nano Puntóba.

    VálaszTörlés
  5. nanopad nagyon jó!!!!!!!!!!, amíg
    ad.1. nem lesz poros a felületed
    ad.2. sík felületen használod
    ad.3. nem süti agyon a nap...ez direkt jó, mert a műszarfalon levétel után is ott marad örökre az emléke egy kontúr formájában.

    nekem volt, használtam, majd vettem egy méretpontosat szélvédőre

    Zsinórügyben szerintem pergetéshez a legtöbb vékony feeder monofil is megteszi. Én pergetek fonottal is, de amikor nagyon nem jönnek, akkor visszamegy a monofil...bizony kristálytiszta vízben számít még a falánk dominak is

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése