Egy kis irodalom

Jelen bejegyzésben három, többek között műlegyes horgászattal is foglalkozó könyv kerül terítékre. Mindhárom szépséget az Amazonról rendeltem, sajnos csak angol nyelven jelentek meg (nálunk nincs igény ilyenekre, a szürke lassan félmillió árnyalatára és homokos vámpírokra van kereslet inkább), mégis, aki kicsit csacsog angolul, javaslom, vágjon bele bármelyikbe. Lássuk. 


Hemingway on Fishing
A jó öreg Ernest-et nem kell bemutatnom senkinek, ha más nem is, Az öreg halász és a tenger biztosan ismerősen cseng. 2012-ben jelent meg ezen elbeszéléskötete, s ahogy a cím mutatja összegyűjtött horgásztörténetek kaptak helyet benne. Hemingwayt lehet nagyon szeretni, vagy nagyon utálni, köztes út nincs: követői vad természetességét, szilaj férfiasságát, egyszerűségét méltatják, mások éppen ezt az egyszerűséget nem kedvelik műveiben, ezzel bizonyítva, hogy képtelenek a sorok között olvasni (házi feladat: jéghegy elv!). Számomra elég volt egyszer elolvasni a Búcsú a fegyverektől című alkotást, azonnal EH rajongó lettem (ha nem olvastad, ne hagyd ki, az életben egyszer minden könyvimádónak végig kell magát rágni rajta), utána mélyedtem bele jobban elbeszéléseibe, igaz, eleinte magyarul, később az eredeti hamisítatlan amcsi-angol szöveggel. 


Nemrég ide, a blogra is bemásoltam egy rövidebb elbeszélést, A Nagy Kétszívű folyón címmel: a hangulat magával ragadó, kézzel fogható az atmoszféra, szinte együtt állunk az író egyik kedvenc karakterével, Nick Adams-el a nagy víz partján. Ebben a kötetben számos hasonló történet olvasható, a korai művek közül is, hiszen kölyökkorától végighorgászta Michigen tavait a nyári szünetekben, s később is gyakran űzte kedvenc időtöltését, volt szó éppen pisztrángról vagy tengeri nagy marlinokról.
A könyv jelenleg 2.500-3.000 Ft körül kapható.

John Gierach: Death, Taxes and Leaky Waders 
Gierach a modern kori műlegyes horgászirodalom egyik legnagyobb (vagy inkább: a legnagyobb) alakja. Eddig közel húsz könyve jelent meg a témakörben; értékesebbnél értékesebb alkotásokról beszélünk, életemben először Trout Bum című könyvét olvashattam (elképesztő szerencse, hogy a kezembe akadt egy magyar könyvtárban), érdekes volt, tanulságos, de nem kötött le túlságosan (sajnos éppen Ákos Legyezőhorgászat című könyvével együtt kaparintottam meg, így esélye sem volt Gierach bácsinak). Azonban Sex, Death and Fly Fishing című irományáról olyan sok jót hallottam, hogy elhatároztam, előbb-utóbb beszerzem, az idő meg csak telt, és telt, míg végül a sors fintora (és egy rokon ajándékozó kedve) folytán a címben említett könyv lett kis könyvtáram része.


Nem bántam meg, ez a mű ugyanis sokkal közelebb áll hozzám, nevezetesen elbeszéléskötetről van szó, ami általában könnyedebb, lazább szórakozást jelent, mint egy regény. Negyven egészen egyedi, különleges stílussal átszőtt sztori, kezdve a tábori kávé kalandos elkészítésétől egészen a hal megfogásáig: néhány óra gondtalan kikapcsolódás. Gierach (akárcsak Hemingway) művei alaposan megosztják a nemzetközi műlegyes társadalmat, ám semmiképp sem lehet azon érdemét vitatni, hogy marha szórakoztatóan ír. Ajánlom.
A könyv jelenleg 2.500-3.000 Ft körül kapható.

Gary LaFontaine: Caddisflies
Többször írtam már, hogy a tegzesek nagy rajongója vagyok. Gyerekkorom óta elbűvöl a rovaroknak ez a családja, a lárvák találékonysága, az imágók eleganciája. Éppen ezért volt egyértelmű, hogy rovartani témában az érdeklődésemhez legközelebb álló könyvet rendelem meg az Amazonról - megjegyzem, nem olcsó kiadványról van szó, ám ebben a könyvben minden benne van, amit megkíván a tegzesológia tudománya. LaFontaine ugyanis egész életét a tegzesek tanulmányozásával töltötte, lehet mondani, hogy szinte köztük élt, természetes közegükben (például víz alatt, búvárfelszerelésben) figyelte őket, s mikor 2002-ben meghalt, levéltárnyi anyagot hagyott hátra. A Caddisflies 1981-ben jelent meg, s mai napig az egyik legkomolyabb horgász-entomológiai szakkönyvnek tartják műlegyes berkekben.


LaFontaine édesapjának dedikált könyvében több mint 300 oldalon keresztül betekinthetünk a tegzesek életének legmeghittebb pillanataiba, segítséget kapunk imitációik kötéséhez (a hatékony tegzeslégy kötésének alapelvei mellett konkrét példákat és recepteket is bemutat), hosszú oldalakon keresztül magyarázza a prezentációt, s azt is megtudhatjuk, hogy a pisztrángok táplálékának legnagyobb részét (kb 47%) teszi ki ez a kivételes szépségű rovar. Mindez eredeti archív felvételekkel, indexeléssel, és valódi természetbúvár tapasztalatokkal. 

A könyv jelenleg 20.000-40.000 Ft körül kapható.

Megjegyzések

  1. Van azért a LaFontaine olcsóbban is

    http://www.abebooks.co.uk/servlet/SearchResults?an=gary&sortby=17&sts=t&tn=caddisflies&x=62&y=6

    VálaszTörlés
  2. És én még örültem, hogy 20 rongyért hozzájutottam postával együtt. Nem mintha nem ért volna meg minden fillért...
    Levi, neked is megvan? Vagy csak lesz?

    VálaszTörlés
  3. Nekem most kisgyerkőc van otthon, gyesen lévő anyukával, alig fizető munkahellyel. Szóval nem valószínű, bár tavaly olyan rajzás volt a Dunán és életemben először láttam halak tucatjait rámozdulni a sok tegzesre.

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése