Bosznia, 2010 november

Múlt héten jöttünk haza a jó öreg Boszniából, minden évben késő ősszel bejárunk pár vizet, szinte hozzánk nőtt ez a dolog. Aki járt már az öreg ország hegyvidékein, tudja, hogy a Meretva, a Klokot, Jajce, Banja Luka, s a többi csodás placc mennyire megigézi az embert. Bizony, ha megtehetem, évente több túrát is tervezek erre a vidékre, idén az Unac és a Ribnik nevezetű hegyi folyó volt az úticél. Nálunk miért nincsenek ilyenek? S ami van, azt miért kellett teljesen tönkretenni?


UNAC - Martin Brod

Négyszáz kilométer autóút, szenvedtem is rendesen, utálok autózni. Sötét este volt, mire odaértünk, de az éjszaka - a zúgó víztől úgy kétszáz méterre - mindenért kárpótolt. Csodás peca volt a kifejezetten magas víz ellenére, sebes és szivárványos jött vegyesen. Csodálatosan szépek a halak ebben a vadregényes környezetben, a sebes pinyó majdnem fekete, sokszor a lábam elől rebbentek el a nagyobb darabok, a szivárványos pedig szó szerint "szivárványos", a rózsaszín pikkelyek olyanok rajta, mintha a lepkék hímporával lenne befedve, gyönyörű. Fogtam egy-két darabosabb példányt is, D. kirámolt egy három kilón felülit, persze ment is vissza az összes. Streamerek voltak a nyerők, meg nagyobb bolharákok.


RIBNIK - Donji Ribnik

Még aznap este visszavágtattunk a Ribnikre, ez a víz személyes kedvencem egyébként. Itt kezdtem anno pisztrángos pályafutásom, sokat köszönhetek neki, szinte megnyugtató érzés újra ott lenni. Öreg barátom a folyó, nem is hagyott cserben, a víz tökéletes, másnap egy olyan fergeteges pérezést műveltem, hogy öröm volt nézni. A legnagyobb kilón felül (de közelebb a másfélhez) volt, megküzdöttem vele rendesen. Fogtam pár pisztrángot is nimfával, a pérek persze mind apró CDC-szárazlegyekre jöttek.


Megvártuk a másnap reggelt, de a víz közel 50 centivel feljebb ment, nem volt érdemes maradni, irány haza. Jajce városát mindenkinek látnia kell, egyedülálló, de említhetném a Jajce-Banja Luca út kanyonjait, szerpentinjeit is. Ajánlom mindenkinek ezt az országot, csodaszép, barátságos, ráadásul sokkal olcsóbb, mint a Balaton vagy a horvát tengerpart.

Megjegyzések